Extra informatie MBCT

Extra informatie MBCT

Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT) is een bewezen effectieve therapie bij onder meer stress, angst, emotie eten, overmatig controle behoefte, depressie, burn-out en verslaving.

Wat is mindfulness?

  • Mindfulness wordt ook wel een aandachts- en ontspanningsoefening genoemd.
  • Een onderdeel van mindfulness is het aanschouwen van je gedachten, je gevoelens en je omgeving zonder afgeleid te raken. Je kan je aandacht beter focussen en in het 'hier en nu' leven. Je leert aandacht te hebben voor wat er op dat moment speelt en nodig is.
  • Een ander aspect van mindfulness is dat je leert meer aandacht te hebben voor je lichaam. Hierdoor merk je sneller signalen van je lichaam op waardoor je beter voor jezelf kan zorgen.
  • Je leert oefeningen/methoden die je bij spanning kan gebruiken om weer te ontspannen.
  • Je ontwikkelt compassie en zelfcompassie, een open, niet veroordelende en vriendelijke levenshouding naar anderen en jezelf.
  • Doordat je de rust in jezelf leert vinden, kom je meer in je kracht te staan. Hierdoor kan je adequater reageren in complexe situaties.
  • Verder helpt mindfulness met het omgaan van lastige emoties zoals; verdriet, boosheid, angsten etc.
  • Je leert gevoelens de ruimte te geven zonder erdoor te worden meegesleept. 
  • Je komt meer in contact met je gevoel en je hart waardoor je voelt wat je nodig hebt. Je kan meer je grenzen aanvoelen en deze bewust aangeven.
  • Mindfulness helpt ook om met chronische pijn om te gaan, dit te aanvaarden en zonder er extra lijden aan toe te voegen zoals frustratie, verdriet, angst.
  • Je omgang met lastige gevoelens veranderd waardoor je mentaal sterker wordt en meer zelfvertrouwen hebt om met lastige situaties om te gaan.
  • Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het beoefenen van mindfulness ons welzijn positief resultaat oplevert.

Wat is Mindfulness Based Cognitive Therapy?

Vaak zijn we wel bewust van de klachten, maar weten we niet goed hoe we die kunnen transformeren. Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT) helpt jou bij het vergroten van je bewustzijn en geeft je direct handvatten voor in het dagelijks leven om patronen die deze klachten veroorzaken te doorbreken. Een MBCT traject richt zich op het in kaart brengen van belemmerende patronen waardoor de klachten ontstaan. Door aandacht te geven aan deze patronen en de dieper liggende (emotionele) oorzaken te behandelen kan je de klachten doorbreken. De behandeling bestaat uit verschillende (cognitief gedrags-) therapeutische interventies waaronder mindfulness. Je krijgt praktische handvatten en oefeningen mee zodat je het patroon daadwerkelijk in je leven kan transformeren.

MBCT | behandelen van de dieperliggende oorzaak

Sommige ervaringen in ons leven hebben ons op een emotioneel niveau geraakt en hebben een impact op ons gehad. Deze emoties blijven als een rode draad in ons leven terug komen. Onbewust vormen zij emotionele thema's. Uit die emotionele thema's volgen onze overtuigingen, waaruit patronen van gedachten, gevoelens en gedragingen ontstaan. Het kan zijn dat deze patronen voorheen een goede functie hadden, maar dat deze patronen nu tegen jou werken.

Emotionele thema's zijn ongemakkelijke gevoelens die we over onszelf hebben en die we liever niet willen voelen. We ontwikkelen patronen om dit negatieve gevoel te vermijden. Het patroon wordt onze comfortzone. Om het gevoel te vermijden, kan het gebeuren dat we het patroon steeds harder nodig hebben. Met als gevolg dat het tegen ons werkt en er klachten ontstaan. Ondanks de klachten is het toch heel lastig dit te veranderen. Dat komt omdat we de patronen zo gewend zijn. Ergens zijn we gaan geloven dat we niet anders kunnen dan het patroon te volgen.

Een belemmerend patroon kost ons teveel energie en spanning (onbewust of bewust) en knaagt aan ons zelfvertrouwen. Door MBCT krijg je inzicht in jouw patronen. Je leert om te gaan met de lastige gedachten, gevoelens en gedragingen van jezelf. Je gaat hier de juiste aandacht aan geven waardoor je steeds meer grip krijgt op jezelf. Het geeft je de ruimte om bewuster en op een nieuwe manier te reageren. Hierdoor worden disfunctionele patronen doorbroken en zal je een positieve verandering doormaken. Nieuwe gewoontepatronen worden in je hersennen opgeslagen. Met MBCT krijg je de mogelijkheid (weer) je balans te vinden, gezonder en gelukkiger je leven te leiden.

Interesse in een MBCT behandeling?

Maak gerust via onderstaand contactformulier een geheel vrijblijvende afspraak om te bespreken of deze behandeling bij jou past. 

Lees hier meer wat je kan verwachten van de behandeling

 

  • Mindtrainers

Neem contact op